Saturday, July 16, 2011

Vaksiner og Visum

De siste dagene mine blir jo bare stress, stress og litt stress! Får at jeg skal få visum har jeg måtte gå igjenomm min verste skrekk , vaksiner. Jeg ga opp og offret begge armene mine bare for å dra , det gjorde ikke vondt og jeg har funnet ut at vaksiner ikke lenger er min verste skrekk så det er bra. Samlet antall med vaksiner jeg må ha tatt er fem fantastiske cocktails med levende svekket bakterie kultur .. for de som vet hva det betyr. Den siste jeg tok var BCG , en vaksine jeg personlig er strengt imot men som måtte tas for å få visum. Uten BCG hadde jeg ikke fått lov til å gå på skolen så det var kansje den "viktigste". Det var den verste vaksinen og nå har jeg et sår på armen som ikke blir bra før lenge etter at jeg har ankommet Brasil




Dumt av meg å le av alle som tok BCG i 10 klasse , da jeg ikke viste at det var min tur et år senere . Jeg hadde mine grunner til å le ettersom at neste generasjon etter oss skulle slippe å ta den ..men det har seg slik at i Brasil fins det faktisk Turbekolse og da er det kansje ikke så dritt som jeg skal ha det til after all?
Når jeg satt inne hos legen får å få mine vaksinasjoner kikket jeg på et kart over verden , det kartet var delt opp i forskjellige farger og streker. Det sto markert hvor alle verdens sykdommer befinner seg mye og litt av på ulike verdensdeler og land. Når jeg så på Brasil fikk jeg litt klump i halsen egentlig , alle verdens sykdommer finnes der utenatt "japan polymitt" men det er ikke så rart heller.


Så det vil si at jeg kunne valgt å vaksinere meg mot alt , det ville vært sykt , men det er sykt at det finnes så mye sykdommer der.  Forhåpentligvis slipper jeg værtfall 4 av dem , Turbekolse , Hepatitt , Gulfeber og stivkrampe.
Men , vi har jo fremdeles Malarya ,Dengufever , Gulsot , Kols (hehe), Tyofoid feber , Stivkrampe , Polio ,Difteri osv ..


Borsett fra alt dette så går det nok bra. Får og få visum måtte jeg har rent rullblad og være infisert i vaksiner. Jeg sier bare Check` og venter spent på å få visumet mitt. One more and im good to go , gjenstående vaksiner før turen er påfyll av Hepatitt , mm så deilig gleder meg virklig. Alt i alt så tenker jeg det virkelig er verdt det , jeg ville ikke vært en crybaby og droppet Brasil et år for noen vaksiner.


Stay tuned  Josephine

1 comment:

  1. Heldigvis er alle sykdommene så sjeldne at den eneste reelle sjansen for at du får noe er ca 10% på dengue. Til gjengjeld er det helt jævlig, men det kan nok vertsfamilien din fortelle deg :)

    ReplyDelete